Sinterklaas overweegt rechtszaak tegen Esther Jacobs

"Oneerlijke concurrentie" van schrijfster die €10.000 aan gratis extra's weggeeft bij boek.

26 OKTOBER 2010, MADRID
Samenvatting
De Goedheiligman is boos op schrijfster Esther Jacobs die bij haar nieuwe boek “Wat is jouw droom?” een pakket ter waarde van ruim €10.000 aan gratis boeken, workshops en persoonlijke begeleiding weggeeft. Sint overweegt (samen met de Kerstman) zelfs juridische stappen tegen wat hij “oneerlijke concurrentie” noemt. Jacobs juicht eventuele stappen toe. "Ik raad in mijn boek en workshops iedereen aan vandaag nog de eerste stap te zetten op weg naar hun langgekoesterde droom."

Madrid, 26 oktober 2010. De eerste pepernoten liggen nog niet in de winkels of er is al nieuws van Sinterklaas. De Goedheiligman is boos. Erg boos. Op schrijfster Esther Jacobs die bij haar nieuwe boek “Wat is jouw droom?” een enorm pakket aan gratis boeken, workshops en persoonlijke begeleiding weggeeft. Sint overweegt zelfs juridische stappen tegen wat hij “oneerlijke concurrentie” noemt.

De geëmotioneerde HoofdPiet leest een verklaring voor:

“Jarenlang hebben wij het Monopolie gehad op mensen blij maken. We gaven één keer per jaar allerlei cadeautjes weg. We hebben hier nooit subsidie of sponsoring voor gehad, we deden gewoon wat we konden. Sinds vorige week is er echter oneerlijke concurrentie. Schrijfster Esther Jacobs geeft bij haar nieuwe boek “Wat is jouw droom?” meer dan 10.000 euro aan cadeaus weg. Meer dan 10.000 euro! Ze blijft ook maar steeds nieuwe dingen toevoegen aan het pakket. Bijvoorbeeld presentatie training of een heel Droomweekend in de Oostenrijkse bergen. Zogenaamd om lezers te helpen hun langgekoesterde droom te realiseren.

Maar wat is er mis met hoe het nu is? Waarom moeten mensen per se hun droom achterna? Een eigen bedrijf, een wereldreis of meer tijd voor leuke dingen? Waarom kan alles niet gewoon blijven zoals het was? Wij voelen ons in ons hemd gezet.

Mensen hoeven ook nauwelijks iets te doen voor de extra’s bij het boek: geen liedje zingen of hun schoen zetten. Het enige dat Jacobs vraagt is dat lezers een foto van zichzelf met het boek naar haar emailen. Dit is zo onrechtvaardig!

Jacobs’ eerste boek “Wat is jouw excuus?” kostte Sinterklaas vorig jaar al meer dan de helft van zijn Pieten (zie persbericht 2009). En dan komt ze nu met dit ‘Droompakket’. Al die extra’s zijn zo ongelofelijk, daar kunnen wij niet tegen op. Wij voelen ons gepasseerd. Daarom overleggen we op dit moment met de Kerstman om eventueel gezamenlijk stappen te ondernemen.”

Op de vraag waarom Sinterklaas de verklaring niet zelf voorleest, legt de HoofdPiet schoorvoetend uit: "Vanmorgen ontvingen we per post het betreffende droomboek. Enne... Sinterklaas heeft zich sinds dat moment met het boek opgesloten in zijn werkkamer. Hij wil niet meer praten, eten of slapen. Zelfs de Pietenvergadering heeft hij overgeslagen, zo verdiept is hij in het boek...”

Jacobs werd gevraagd of ze bang is voor de 'stappen' die Sinterklaas dreigt te nemen. “Ik kan het alleen maar toejuichen als er stappen gezet worden. Ik raad in mijn boek en workshops iedereen aan vandaag nog de eerste stap te zetten op weg naar hun langgekoesterde droom.”

Citaten
"Al die extra’s zijn zo ongelofelijk, daar kunnen wij niet tegen op. Wij voelen ons gepasseerd. Daarom overleggen we op dit moment met de Kerstman om eventueel gezamenlijk stappen te ondernemen." De HoofdPiet namens Sinterklaas
"Vanmorgen ontvingen we per post het betreffende droomboek. Enne... Sinterklaas heeft zich sinds dat moment met het boek opgesloten in zijn werkkamer. Hij wil niet meer praten, eten of slapen. Zelfs de Pietenvergadering heeft hij overgeslagen, zo verdiept is hij in het boek..." De HoofdPiet
"Ik kan het alleen maar toejuichen als er 'stappen' worden gezet. Ik raad in mijn boek en workshops iedereen aan vandaag nog de eerste stap te zetten op weg naar hun langgekoesterde droom." Esther Jacobs
Over Wat is jouw Droom?

Over het boek "Wat is jouw droom?"